Als je met mensen samenwerkt, zal je soms behoefte hebben om ze iets te vertellen over het effect dat ze op jou hebben, positief of negatief. Als je dat goed doet, verbeter je daarmee het contact en de samenwerking.
Feedback kun je geven om anderen informatie te geven en/of om de interactie te verbeteren. Ben je boos of op een andere manier emotioneel en wil je stoom afblazen, dan is dat iets anders. Houd deze dingen goed uit elkaar. Wil je alsnog feedback geven, wacht dan tot je je weer rustig voelt.
Stappen voor waardevolle positieve én negatieve feedback
- Beschrijf het gedrag van de ander. Wat doet hij precies? (Geef geen oordeel of interpretatie)
- Beschrijf het effect op jou.
- Check of de ander je heeft begrepen en geef de ander tijd om vragen te stellen. Misschien wil hij een tip.
Goede feedback begint dus bij scherp observeren. Daarna leg je zonder oordeel aan de ander uit wat je hebt, gezien en gehoord. En wat jij daar bij voelde. Vind je dit nog wat lastig, oefen dan met makkelijke situaties. Of oefen het samen met iemand die ook beter wil worden in feedback geven.
Check bij het geven van feedback:
- Heb je een gezonde balans tussen positieve en negatieve feedback?
- Combineer je positieve en negatieve feedback niet in een zin?
- Doseer je de hoeveelheid feedback, zodat de ontvanger het kan verwerken?
- Is het een geschikt moment om feedback te geven?
Ontvang je feedback? Probeer goed te begrijpen wat er gezegd wordt. Vraag door als je niet helder hebt wat de ander precies bedoelt. Aanvaard de feedback, ook als je het er niet mee eens bent. Laat zien wat de feedback met je doet en bepaal vervolgens of je iets wil veranderen. Feedback geven is hard werken. Probeer altijd de ander te bedanken voor de moeite die is gedaan.
